Achtergrond huisstijl
Het idee achter de huisstijl
De gemeente Hoorn heeft in 2017 gekozen voor een nieuw logo: een gestileerde weergave van het historische wapen met de hoorn, en van de wapendrager: de eenhoorn, uitgevoerd in de stijlkleuren rood, geel en blauw. Een heel markant en onderscheidend beeld en een prima basis voor een
nieuwe huisstijl. Het bevat in de kiem al zo veel waarden en kwaliteiten van Hoorn:
- ondernemend
- innovatief
- in beweging...
Het logo straalt ook trots uit, en dat is juist wat de Horinezen zo kenmerkt: trots op de eigen stad en haar roemrijke verleden. Kracht, is wat dit logo uitstraalt. Dat is precies wat de inwoners en ondernemers van Hoorn van de gemeente verwachten:
Een krachtige gemeente
- die zorgt voor duidelijke regels en procedures,
- voor kwalitatieve en degelijke dienstverlening en
- voor deskundige ambtenaren waar je van op aan kan.
Voor en met de stad
De formele communicatie draait op kracht; hier passen we ons logo, de eenhoorn, in zijn puurheid voor toe. Maar in Hoorn gebeurt natuurlijk meer dan de formele communicatie. We reiken ook de hand, stimuleren, enthousiasmeren en verbinden. Naast het werken voor, werken we vooral ook samen met onze inwoners en ondernemers. Die zijn steeds meer zelf aan zet, en de gemeente ondersteunt daarbij – of het nu gaat om de zorg, het sociaal domein of initiatieven om de buurt te verbeteren.
Dat betekent: van controleren naar stimuleren. Van grenzen stellen naar contact maken. Van vastleggen naar loslaten. Dat doen we vanuit een positieve houding en staan open om samen te werken. Uitgangspunt:
- ‘Ja mits’ in plaats van ‘nee tenzij’.
- We zijn naar buiten gericht.
- We weten wat er in de stad leeft en spelen daar ook op in.
- Met plezier en passie werken we aan een stad met inwoners die mee (kunnen) doen en initiatief nemen om de stad mooier te maken.
Lef en verbinding
Kortom, veel verandering in die publieke kant van onze taken. Daar heb je moed voor nodig, en die hebben we ook, die willen we tonen. In onze publiekscommunicatie tonen we lef. Die lef symboliseren we met een veelkleurig lijnenspel. Dat lijnenspel suggereert verandering, en ook verbinding,
beweging en toegankelijkheid, het zijn de ‘lijnen met onze inwoners’. De lijnen bewegen en vibreren ook (denk aan animaties en filmpjes) en staan voor ontwikkeling: van vertrouwd naar nieuw. Voor anders denken en plezier. Het maakt ons vernieuwend, eigentijds en ondernemend.
In het lijnenspel leggen we ook de verbinding. Je vindt er de kleuren terug van Puur Hoorn (inmiddels Duurzaam Hoorn) en 1.Hoorn. We hinten ook naar de regenboog, want die is tenslotte (volgens sommige ‘bronnen’) het vervoermiddel van die trouwe wapendrager van Hoorn: de eenhoorn.
Krachtige stijl met vrijheid
Als huisstijllettertype gebruiken we de Clear Sans. Dit is (door Microsoft) speciaal ontworpen voor digitaal gebruik. Dit lettertype is fris en open en combineert mooi met de Arial, het lettertype voor de kantoorautomatisering. En door de digitale oorsprong verleent de Clear Sans de huisstijl moderniteit: we halen er de online wereld mee de fysieke wereld in. Al deze elementen vormen een visuele stijl die krachtig is en tegelijkertijd vrijheid biedt. Die Hoorn een fris gezicht verleent, zonder de inhoud te overvleugelen. Die het nieuwe Hoorn toont, zonder de bijzondere historie te negeren. Die kortom zegt: de huisstijl van Hoorn toont wie wij zijn.